Met een zoekwoorden onderzoek wordt inzichtelijk hoe vaak mensen bepaalde zoektermen intypen in Google en wat de concurrentie op deze termen is in de organische zoekresultaten (SEO). Met dit onderzoek wordt inzichtelijk welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt en wat de kans is om op deze term een goede positie in de organische zoekresultaten te bemachtigen.
Stap 1: zoekwoorden onderzoek
Helaas zien we vaak dat een zoekwoorden onderzoek pas gedaan wordt als de website al live staat. Terwijl het veel tijd scheelt om eerst een zoekwoorden onderzoek te doen en daarna de website te gaan bouwen. Wil je starten met een nieuwe website? Zorg dan dat je eerst een zoekwoorden onderzoek laat doen zodat je weet welke termen je doelgroep gebruikt. Deze termen laat je vervolgens onder andere terugkomen in de menu’s en de teksten van je website.
Nee, wij gebruiken geen jargon
Als we ondernemers vragen welke zoektermen hun doelgroep gebruikt, komt er vaak een lijstje met veel jargon naar boven. Uit het zoekwoorden onderzoek blijkt doorgaans dat dit juist net niet de termen zijn die de doelgroep gebruikt. Door op de stoel van de leek te gaan zitten, duiken nog wel eens hele andere termen met hogere zoekvolumes op. Dikwijls is dit een enorme eyeopener voor ondernemers die vastzitten in hun vaktaal. Het gebruiken van jargon gebeurt meestal onbewust omdat je nu eenmaal expert bent in je vakgebied.
Zoekwoorden onderzoek voor SEO en SEA
De teksten op je website zijn bedoeld voor je doelgroep. Zij moeten zich aangesproken voelen en zich kunnen verplaatsen in de tekst. Daarnaast zullen zij minder snel vaktermen gebruiken als zij op zoek gaan naar een product in Google. Het gebruik van de juiste zoektermen is dus essentieel voor SEO.
Ook voor SEA is het van belang om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren. We kunnen dan een inschatting maken van de advertentiekosten en het aantal klikken dat dit ongeveer zal opleveren.
Ben je benieuwd welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt? Neem contact op voor de mogelijkheden van een zoekwoorden onderzoek.